10. Rondje Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Manon Meininger - WaarBenJij.nu 10. Rondje Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Manon Meininger - WaarBenJij.nu

10. Rondje Gambia

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 Februari 2011 | Gambia, Banjul

Hello my friends...
Als eerste wil ik even melden dat we hier stikken van de hitte, zelfs de gambianen klagen, maar zo 's avonds is het goed te doen... ;-p
Vrijdag zijn Milko en Thijs geland en hebben we ze opgehaald van het vliegveld en daarna even geëvalueerd onder het genot van een Julbrew... ik ben de hele avond bezig geweest om de beamer voor de presentatie de volgende dag werkend te krijgen.
Zaterdag was dus de jaarvergadering van de FHAG en gelukkig deed de beamer het eindelijk. Een grote groep medewerkers, personen vanuit de projecten, andere stichtingen en een aantal overheidsbobo's waren aanwezig. Het was een goede vergadering, de lunch heerlijk en m'n presentatiefilmpjes een doorslaand succes. 's Avonds zijn Beppie, Milko Thijs en ik gaan eten bij een nieuwe tent 'the scene' ernstig goed gegeten.
Zondag was het weer stranddag, transit op en inruimdag en 's avonds bbq. Daarna op tijd naar bed want ik moest er vroeg uit voor de trip met de Belgische divisie naar Basse, of upcountry zoals dat hier heet. Thijs had besloten om ook mee te gaan.
Maandag om 7 uur gaan rijden, eerst de belgen opgehaald, met al hun bagage (ze hebben heeeel veel spullen bij zich om uit te delen) in de transit geïnstalleerd en Ousman ontmoet bij de airport junction. Ous ging ook mee de projecten bezoeken (erg handig met vertalen, want de meeste mensen in de dorpjes spreken geen engels) en daarna moest hij voor zijn werk de independence dag viering bijwonen. wat dus betekende dat hij met een auto van zijn werk met chauffeur mee reed, erg handig met al die bagage. De heenweg ging over de southbank, waar hard aan de wegen wordt gewerkt; 2 jaar geleden was het sneller om via de northbank om te rijden. Na een voorspoedig ritje over mooi asfalt kwamen we na een uur of drie op een rode zandweg aan, heerlijk stofhappen dus... In soma hebben we wat brood gekocht voor de lunch en zijn we wat doorgereden om buiten het stadje wat te eten. Toen we stil stonden liep de radiator leeg, die helemaal verroest was (hier doen ze niet aan koelvloeistof...) Er zat een flink gat in en ik was erg blij dat Thijs mee was...hij heeft de radiator eruit geschroefd en is met de chauffeur van Ous, Mallan heet hij, terug naar Soma gereden. Na een uurtje kwamen ze terug nmet een professorisch gefixte radiator, maar het water bleef er in. Ik had van te voren tegen Thijs gezegd dat hij niet mocht rijden, omdat ik dat graag wou doen, maar na deze actie mocht hij rijden zoveel hij wou (dat was alles dus...) en we hebben hem wel duizend keer verteld dat we erg blij waren dat hij mee was, niet dat ik het niet zelf had kunnen fixen, maar hij heeft er net iets meer ervaring mee en dat gaat vast stukken sneller. Tegen die tijd begon het kwik ook aardig te stijgen en de rijwind voelde aan als een oververhitte fohn. Beppie smste dat het aan de kust boven de 40 graden was, wat in zou houden dat het in het binnenland een graadje of 45 zou zijn. Een lekker temperatuurtje voor een hele dag in de auto. Om een uurtje of twee belde MSK dat de lunch klaar stond, maar toen moesten we nog een paar uur rijden langs omwegen en rode gravel wegen. Bij Bakadaji zijn we even gestopt bij de school en het ziekenhuis, waar een nieuwe muur en staffverblijven waren gebouwd. Uiteindelijk zaten we om half zeven aan de lunch bij Ndey en MSK. Het was heel fijn om hen en hun kinderen weer te zien. Natuurlijk heb ik het onvermijdelijke "Toubab ah toubab" gezongen met de buur kinderen. We bleven toch bij MSK in huis slapen, hebben ons geínstallerd en zijn een paar bietjes gaan drinken in een kroeg van een christen (die mag wel bier verkopen) en toen snel weer terug voor het diner...Ndey kan echt heerlijk koken, maar twee zware maaltijden in drie uur tijd met al die hitte is toch echt te veel van het goede... Voor het slapen gaan nog even gezongen met de kinderen en wat foto's en filmpjes van vorig jaar laten zien op m'n laptop. De attractie van de avond was het moment dat ik m'n lenzen uit deed, dat hadden ze nog nooit gezien. Nadat iedereen ze even had vastgehouden kreeg ik ze weer terug om ze nog eens in te doen...;-p... ik heb vriendelijk bedankt.
Dinsdag zijn we neer Nafugan gereden, daar is de tuin, waar de Belgen voor sponsoren. Eerst zijn we even op de school wezen kijken en daarna door naar de garden, waar we met zang, dans en muziek werden opgewacht. Na de verplichte stapel toespraken zijn we de tuin in gegaan, die er heel netjes bij lag. Ondertussen hebben Thijs en Mallan verschillende banden omgewisseld, zodat er maar 1 slechte band achter onder de transit zat. Het canvas stak er wel een beetje doorheen... 's Middags hebben we na een heerlijke lunch van Ndey even gerelaxed op de compuond van het ministerie van education, waar Ousman overnachtte, terwijl de Belgen zijn gaan winkelen op de markt van Basse. Weer terug nog even de luchtfilter uitgestoft, want hoe warmer het werd, hoe slechter de transit optrok. Alle kinderen er omheen en die hebben we een hele moeilijke puzzel opgegeven; al het gereedschap uit de koffer en hen het op de juiste plek terug laten leggen. Dat hadden ze echt nog nooit gedaan en was erg moeilijk voor ze. Wij groeien op met de bekende doos met blokken en gaatjes met verschillende vormen...
Woensdag zouden we om zes uur gaan rijden, om de hitte een beetje te mijden, dat werd half zeven, maar het was nog steeds donker. Bij Janjanburay (Georgetown) zijn we de gambiarivier overgestoken, om via de northbank terug te gaan. We zijn natuurlijk even in N'jau gestopt om daar even gedag te zeggen en rond te kijken. De eerste keer dat ik daar was heb ik een aantal voorstellen gedaan om de producten die ze maken een beetje aan te passen en ze zo aantrekkelijker te maken. Ik was erg blij verrast om te zien dat ze verschillende dingen hadden uitgeprobeerd. Ongeveer een uurtje nadat we uit N'jau weg waren kwam de lang verwachtte klapband...bandje verwisseld voor een eigenlijk nog slechtere reserve band en in Farafenni een nieuwe band aangeschaft. En weer waren we erg blij dat Thijs mee was; zijn gemompel en het belgisch zorgden voor wat taal problen, maar dat gaf niet echt. In N'jau had ik onze goede vriend van de politie al gebeld en hij stond ons al op te wachten. We konden gelijk voorin de rij gaan staan en met de eerst volgende pont mee. Wat weer een hele belevenis was met parkeren op het dek, omringd door een kudde geiten. 's Avonds moe, maar voldaan ;-p weer terug in Toujareng.

• 26 Februari 2011 - 08:47

Bert:

Hoi Manon,

da's weer een hoop nieuws.... Stel je voor dat er geen internet en mobile telefoons waren... dan zouden we een hoop missen en pas over een paar maanden alle verhalen horen....
    Sterkte met de hitte, ruilen?

Groeten uit Gouda.

• 26 Februari 2011 - 13:22

Ada:

Zo.....dat was weer een heel verhaal. Het meeste wist ik al want we hangen regelmatig aan de skype.
    De foto's zijn ook erg leuk. De hitte wat minder!!!! Hier is het pokke weer,veel regen maar koud is het niet meer. Ga straks naar Amber kijken in het zwembad,die moet afzwemmen voor snorkelen. Als ze zo door gaat kan ze binnenkort met jou gaan duiken!
    Veel liefs en heeeeeel veeeeel kusjes.
    je moeder x x x x x x

• 27 Februari 2011 - 12:10

Heidie:

Ha, ha, die Thijs moet ook altijd werken in zijn vakantie!!! xxxxxxxxx van ons allemaal!

• 28 Februari 2011 - 19:57

Carola:

hoi Manon,
    Wat een verhalen!! Je maakt heel wat mee. Ik vind het erg leuk je verhalen te lezen en wat een leuke foto's. We wensen je veel plezier en sterkte met je projecten. ik zie net op de site dat je morgen jarig bent!!
    Alvast hartelijk gefeliciteerd en een gezellige dag in een lekker (puff, puff....) zonnetje, kun je niet iets van die zon hierheen sturen?

hartelijke groeten uit Waddinxveen

• 01 Maart 2011 - 08:27

Annemieke:

Ha jarige!!!

Van harte gefeliciteerd dame! En hoe vieren ze daar een verjaardag?
    Een hele gezellige dag!

Groeten van ons allemaal!

• 01 Maart 2011 - 20:33

Nick:

Hi meissie gefeliciteerd met je verjaardag
    LAng levende julbrew :)OOOO
    groet veer