13. Succes rush…. - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Manon Meininger - WaarBenJij.nu 13. Succes rush…. - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Manon Meininger - WaarBenJij.nu

13. Succes rush….

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 Mei 2011 | Gambia, Banjul

Hallo allen, daar ben ik eindelijk weer eens…
Het loopt echt heel erg goed met de Yundum vrouwengroep, de officiële naam is Pondingto Women’s Development Association. Vorige week maandag is de training van de executive committee van start gegaan. Samen met Jainaba en Anna Jobe (de trainer) hebben we een programma opgezet van ongeveer 10 lessen om de committee te trainen in het besturen van een groep, marketing en boekhouden. Je moet er rekening mee houden dat slechts 4 mensen in deze groep van ruim 25 (het aantal blijft nog steeds verschillen…) kunnen lezen en schrijven. De les wordt gegeven in de lokale taal, Mandinka en alles wordt telkens herhaald, omdat ze het niet na kunnen lezen in hun aantekeningen. De vrouwen zijn heel gedreven en leergierig en het lijkt af en toe wel een kippenhok. Het is erg goed om hun enthousiasme te zien.
De Pondingto vrouwen groep is opgedeeld in 5 groepen, te weten; de Beading Group (kraaltjes rijgen), de Recycling Group (van opgeraapte plastic tasjes van alles haken), de Soap and Omo Making Group (van soda, water en olie zeep maken), de Tie and Dye Group (je weet wel van die kleurige lappen stof), de Weaving Group (op dit moment knopen ze hele leuke tassen, maar er wordt in de toekomst ook echt geweven op een weefgetouw) en dan is er een hele grote groep, de Gardening Group (bijna iedere vrouw heeft een stukje land dat ze verbouwd) Elke groep heeft een groepsleider, die veel verstand heeft van de activiteit en deze groepsleiders maken ook deel uit van de executive committee. Dit comité bestaat oa uit een president (Lala Cham, echt een leuk mens), een vice president, secretaris, cashier, bankers, police officers, advisers en organisers.

En nu val ik om van de slaap….ik ga proberen om m’n verhaal morgen af te maken…
Ik heb wel net een filmpje op youtube gezet van het zeep maken (http://youtu.be/6qV3Ju-u5dY)
XXXX

• 13 Mei 2011 - 07:33

Bert:

Hoi Manon,

het lijkt mederland wel... druk, druk druk ;-) Veel plezier de laatste twee weken in Gambia.
    De youtube link werkt niet voor mij, vanuit facebook gaat het wel goed.

Groeten uit Gouda....

• 13 Mei 2011 - 08:08

Vlaardingen West:

Dat kippenhok gevoel doet mij aan DE denken... Die goeie ouwe tijd ;-)