11. Onafrikaans druk... - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Manon Meininger - WaarBenJij.nu 11. Onafrikaans druk... - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Manon Meininger - WaarBenJij.nu

11. Onafrikaans druk...

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

17 Maart 2011 | Gambia, Banjul

Holy Moly!
Ik heb het zo druk gehad dat ik al 2 weken niets hier heb geschreven…eens kijken of ik dat een beetje kort op kan schrijven…
Na de trip ‘upcountry’ heb ik het een weekendje rustig aan kunnen doe; het was erg warm en we hebben het zwembad geïnstalleerd, waarin ik later elke middag bloedheet heb kunnen afkoelen.
Datzelfde weekend kreeg ik via Arthur een mail, waaruit blijkt dat in N’jau nog een andere organisatie actief is; waarvan niemand mij had verteld. Hierom hebben we besloten om een ‘eigen’ vrouwengroep te zoeken, waarmee we dan gaan samenwerken met N’jau en die andere organisatie (GWI; Gambian Womens Initiative) We hebben niet ver van hier in Yundum een vrouwengroep gevonden, die 3 jaar geleden zijn gestart. Ze doen aan tie and dye en soapmaking en ze hebben samen ook verschillende tuintjes waar ze voor zorgen. Het is een enthousiaste groep en zaterdag zijn Jainaba, Isatou en ik bij hen langs geweest om kennis te maken. We gaan binnenkort met een afvaardiging naar N’jau, zodat zij kunnen zien wat daar allemaal opgezet is en tegelijkertijd zal ik de vrouwen in N’jau wat ideeën geven om hun producten verder te ontwikkelen. Verder hebben we de groep in N’jau ingeschreven bij een organisatie(ASSET http://www.asset-gambia.org/ )die kan helpen met het op de markt brengen van hun producten.
Dit was eventjes een setback, maar nu gaan we er weer keihard tegenaan en het is eigenlijk beter om vanuit een eigen groep samen te gaan werken met verschillende groepen en organisaties.
4 maart kwam de Amsterdam Dakar Challenge aan in Gambia. Arthur en ik zijn toen naar de grens gegaan om ze op te wachten en om ze daarna snel door alle formaliteiten bij de grens en de ferry heen te loodsen. Er kwamen zo’n veertig auto’s aan en die hadden we rap langs de grens gebracht. Daarna kregen we ook voorrang bij de pont, maar niet alle veertig konden er op. Ik ben met de eerste groep meegegaan en we werden door een politiemotor opgewacht die ons door Banjul, onder de presidentiële poort begeleidde. Deze poort gaat alleen open voor bijzondere gelegenheden en toen ik over land in Gambia kwam was het te laat, dus nu ben ik eindelijk die poort door gereden! We hadden een buffet en eventueel wat slaapplaatsen geregeld en na wat uren wachten (er was weer eens een ferry uitgevallen) hadden we de hele groep op hun eindbestemming. Het was heel erg leuk om al die verhalen te horen en mee te beleven, maar ernst vermoeiend. De volgende dag was er een officiële receptie met oa de Nederlandse consul en een televisieploeg; ik ben op de Gambiaanse nationale tv geweest! ;-p ‘s Middags moesten alle auto’s ingeleverd worden en daar zijn we ook nog even druk mee geweest. Zondag was de veiling van de auto’s en de opbrengst gaat naar de verschillende goede doelen waarvoor de deelnemers hadden gereden. Twee auto’s hebben voor de SHHG gereden en ze hebben een aardig bedrag opgebracht (…één auto dan, de andere hing met spanbanden aan elkaar omdat hij gebroken was, maar toch verkocht!…)
De jongens die voor ons hadden gereden hebben we dinsdag en donderdag meegenomen om verschillende projecten te bezoeken. Ik geloof dat ze een aardig idee hebben gekregen van wat de stichting doet en ze waren erg enthousiast. Waarschijnlijk hebben we de krant gehaald met een ceremonie die voor hen opgezet was en waarbij we allemaal hebben moeten speechen, maar ik heb nog geen krant gezien. Ik wordt langzaamaan een bekendheid in Gambia ;-p
Woensdag zijn Arthur en Ellen na ruim vier maanden weer naar huis gegaan en ben ik verhuisd naar hun appartement. Ik heb me lekker gesetteld, maar vind het ook wel jammer dat ze weg zijn.
Bas heeft een ticket naar Gambia geboekt, al z’n inentingen gehaald en een nieuwe koffer gekocht; hij komt in april drie weken met me meekijken en daar heb ik veel zin in.
Dan laat ik het voor nu hierbij en ik zal proberen wat vaker te schrijven.
Groet, knuffels en kussen!!!!!!

  • 17 Maart 2011 - 09:32

    Vlaardingen West:

    Yo Manon,
    Klinkt goed, zwembad voor de deur, de televisie selb uithangen, gebroken auto's verkopen en meer van dat! Hier 32 graden en de accijns op bier is afgeschaft, het is dus genieten op de terassen van de Vlaardingese binnenstad. Verder vrijdag op wintersport en er valt nu dikke poeder, das dus ook niet verkeerd.
    Stay wild and take care!

  • 17 Maart 2011 - 11:04

    Jebroer:

    Hela JeZus!

    Goed om hier weer wat van je te horen....Wanneer ga je nou wat doen?

  • 17 Maart 2011 - 11:12

    JeZus:

    Poehpoeh...... wat heb jij het zwaaaaar....

  • 17 Maart 2011 - 11:13

    JeZusje:

    Poehpoeh...... wat heb jij het zwaaaaar....

  • 17 Maart 2011 - 12:56

    Ada:

    Laat die broer van je maar kletsen hoor! Ik weet dat je hard aan het werk bent.Ik geef hem vanavond wel een oplaawaai!
    Heb net zitten skypen met je ,dus ben weer volledig op de hoogte.
    Sahba(je poes) loopt net langs met een dikke grijns op haar kanis en zegt dat je nog wel een poosje weg mag blijven hoor!!!! DAT ZIJN NIET MIJN WOORDEN HOOR !!!
    dikke kus XXXX van je moeder.

  • 17 Maart 2011 - 13:04

    Manon:

    Thanks mam, doe maar een flinke pets ;-p
    @joost ik heb net besloten om eindelijk wat te gaan doen.....een siësta houden want het is behoorlijk heet weer.... ;=p

  • 17 Maart 2011 - 13:06

    Manon:

    Ow en ook nog even proberen hier wat foto's up te loaden.... zie wel dat ik het vreselijk druk heb...

  • 17 Maart 2011 - 14:02

    JeEchtgenote:

    Van mij gewoon een hele dikke kus en knuffel. JeBroer en JeZus zijn gewoon jaloers en ik eigenlijk ook wel een beetje. Het is hier gewoon koud en ook druk en siesta's kan ik alleen maar van dromen....;-)

  • 18 Maart 2011 - 10:57

    Aliene:

    Hallo Manon,bedankt voor je reisverslag,geweldig wat je aan het doen bent,je4 tante is trots op je.Leuk dat Bas naar je toe komt.genietse.Dikke tuut Aliene.

  • 23 Maart 2011 - 10:00

    Carola:

    hoi Manon,
    Bedankt voor je reisverslag, veel sterkte in de hitte. Ik vond het wel jammer dat je geen foto's had meegestuurd. Ik wens je veel plezier als Bas komt.
    Groetjes uit Waddinxveen.

  • 23 Maart 2011 - 10:38

    Ellie De Leeuw:

    Hoi Manon,

    Mag best even uitrusten na een dag in de hitte en hard werken.Wat leuk dat Bas overkomt in april
    zet hem maar aan het werk en het grote nieuws wist jij al maar deze oma is super trots dat er een derde kleinkind bijkomt in sept.

    Groetjes en kus van Ellie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 57605

Voorgaande reizen:

13 December 2011 - 23 December 2011

Even onderduiken in de Rode Zee

20 Januari 2011 - 27 Mei 2011

Aan het werk in Gambia

06 Januari 2010 - 20 Januari 2010

Gambia

28 September 2009 - 05 Oktober 2009

Diddelidee!

09 Augustus 2009 - 15 Augustus 2009

Op de rode fiets naar Duitsland en Frankrijk

08 November 2008 - 13 December 2008

Amsterdan Dakar Challenge

02 Juni 2008 - 16 Juni 2008

Brasil...lalalalalalalalalaaaaa

13 September 2007 - 21 September 2007

Nile Cruise

Landen bezocht: