Even onderduiken - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Manon Meininger - WaarBenJij.nu Even onderduiken - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Manon Meininger - WaarBenJij.nu

Even onderduiken

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

11 December 2011 | Nederland, Rotterdam

Jaaa, het is alweer veel te lang gelden dat ik lang onder water ben geweest; hoogste tijd dus voor een paar duikjes.
Dinsdag vlieg ik naar Sharm el Sheikh, wordt opgehaald door een taxichauffeur die ons naar Dahab brengt. In Dahab verblijven we in Sindbad Camp (http://www.sindbaddahab.com), vanwaaruit we prima kunnen duiken.

Morgen m'n tas inpakken en Sahba naar haar logeeradres brengen, maandag nog een dagje werken en dinsdag om 4:30 uur wordt ik opgehaald voor een lift naar Schiphol.

En dan lekker een ruime week relaxen en duiken.

We willen iig op de Thistlegorm gaan duiken:
De naam Thistlegorm betekent „blauwe distel“. In mei 1941 verlaat het Britse transportschip van maatschappij Albyn Line met een bemanning van 39 man de haven van Glasgow in Schotland met aan boord munitie voor het Engelse leger dat zich in Kyrenaika – Egypte bevindt.
De vracht bestond uit bommen, pantsermijnen, Lee Enfield MK-III geweren, ca. 100 motoren van de types BSA W-M20, Matchless G3L en Norton 16H, Morris landingsvoertuigen en Bedford vrachtwagens. Verder twee MK II Bren Carrier pantservoertuigen en twee stoomlocomotieven Stanier 8 F. Tenslotte waren er nog veldgeneratoren, vliegtuig- en auto-onderdelen, medicijnen, rubberen laarzen en medische apparatuur aan boord.
Informatie over de ondergang
De Thistlegorm was op weg naar Alexandrië. Omdat de Middelandse Zee echter door de Duitsers werd gecontroleerd, leek de omweg via Afrika en het Suezkanaal een veiligere route. Kort voor het doel bereikt werd moest de Thistlegorm in de Straat van Gubal voor anker omdat het Suetkanaal werd geblokkeerd door een schip dat op een Duitse mijn gelopen was.
In de nacht van 5 op 6 oktober 1941 werd de voor anker liggende Thistlegorm door twee Duitse Heinkel HE III bommenwerpers ontdekt. De van Kreta afkomstige bommenwerpers troffen de Thistlegorm met twee bommen in de buurt van laadruim 4 waar de munitie lag opgeslagen. De explosie was zo heftig dat het zusterschip Rosalie Möller, dat westelijk van de Straat van Gubal voor anker lag, werd ontdekt en enige uren later ook tot zinken werd gebracht.
Door de explosie brak de Thistlegorm in twee delen en beide 130 ton zware locomotieven werden 30 meter van het schip weggeslingerd. De Thistlegorm zonk op 6 oktober 1941 om 01:30 uur in een paar minuten naar de zandbodem op 30 meter diepte. Negen bemanningsleden kwamen om, de kapitein en de rest van de bemanning kon door de HMS Carlisle gered worden.
Het wrak van de Thistlegorm wird in 1955 door Jaques Cousteau en de Calypso ontdekt.

• 11 December 2011 - 10:58

Bas:

Wel langzaam naar boven komen hoor,als je zo diep gaat. Goeie reis en mooie duiken.

• 11 December 2011 - 11:34

Joost:

Hi,

Als je een Enfield tegenkomt...Mag je hem wel voor mij meenemen....

• 12 December 2011 - 12:01

Heidie: